Tijdens coachingstrajecten gebruik ik onder andere Insights Discovery om het gedrag van mezelf en van anderen te leren begrijpen. Wie ben je? Waarom doe je wat je doet? Het antwoord op die vragen zit in jezelf. Insights Discovery is gebaseerd op de persoonlijkheidstypen van de psycholoog Carl Gustav Jung. Het vormt de wegenkaart die leidt tot meer inzicht in jezelf en anderen. Hieronder leg ik op hoofdlijnen uit hoe dit in zijn werk gaat.

 

Twee assen maken vier kwadranten

Aan de hand van 2 assen (introvert tegenover extrovert en denken versus voelen) ontstaan 4 kwadranten die je vertaalt naar de vier Insightkleuren: vurig rood, stralend geel, zacht groen, en helder blauw. Ik leg eerst uit hoe de 2 assen werken en vervolgens volgt een uitleg over de kleuren. Let op: je ziet altijd kenmerken van alle kwadranten bij jezelf terug. Het gaat erom wat het nadrukkelijkst aanwezig is.

Introvert of extravert?

Of je introvert of extravert bent, heeft niet te maken met luidruchtig of juist verlegen zijn. Het is meer waar je je energie vandaan haalt: vanuit jezelf of juist door de omgang met anderen. Ben je introvert dan besteed je veel energie aan het nadenken over concepten en ideeën. Je hebt dan minder stimulans nodig van buitenaf. Je raakt sneller ‘overprikkeld’. Je denkt liever na voordat je doet en je zoekt de rust op om je te concentreren. Je communiceert liever via schrift dan mondeling, want dan kun je beter over je boodschap nadenken. Onverwachte veranderingen vind je niet zo prettig.

Ben je meer een extravert persoon dan krijg je juist veel energie van de omgang met anderen. Je besteedt ook veel energie aan andere mensen en dingen; aan acties. Je hebt externe prikkels nodig om goed te kunnen presteren, je houdt ervan om je schouders eronder te zetten en ervoor te gaan. Liever eerst een (mislukte) actie dan er van te voren te lang over nadenken. Je houdt jezelf graag bezig anders slaat de verveling toe. Je bent goed in onderhandelen en je maakt een verpletterende indruk als je jezelf voorstelt. Je vindt het daarentegen wel eens lastig om naar anderen te luisteren.

Denken of voelen?

In de tweede as staan denken en voelen tegenover elkaar. Het gaat er bij deze as om hoe je beslissingen neemt. Doe je dat op basis van logica (denken) of let je meer op wat mensen willen, handel je meer op gevoel? Ben je een denker, dan ga je uit van logica. Je ziet de wereld relatief zwart-wit en daarom kun je snel beslissingen nemen op basis van de beschikbare informatie. Je vertelt liever iemand de waarheid dan dat je iets probeert tactvol over te brengen. Doordat je meer met je hoofd dan met emoties werkt, kun je snel en efficiënt zakendoen. Nadeel is dat ‘voelers’ je al snel koud en harteloos vinden.

Ben je een ‘voeler’, dan baseer je je beslissingen liever op gevoel (je hart). Je vindt het ontzettend belangrijk wat een ander van een bepaalde situatie denkt. Je neemt pas een beslissing op het moment dat je weet wat de impact voor alle betrokkenen is. Je vindt het dan ook belangrijer om boodschappen tactvol over te brengen, dan dat je iemand de waarheid recht in het gezicht zegt. Daardoor word je door denkers al snel bestempeld als ‘emotioneel’ en onbetrouwbaar.

standard insights wheel good day Dutch nlNLstandard insights wheel bad day nlNL

Insights Discovery practitioner

Nadat ik de afgelopen jaren vooral naar mezelf heb gekeken, heb ik daarnaast de opleiding Insights Discovery Accreditatie afgerond. Dit heeft ertoe geleid dat ik me nu Insights Discovery Practitioner mag noemen. Aan de hand van kleuren wordt er gekeken naar je voorkeursstijl van handelen. Dit model is heel toegankelijk en je leert om op verschillende manieren naar situaties te kijken. Je leert om te kijken naar wat je wel kunt in plaats van wat je niet (meer) kunt. Daarnaast leer je om meer te willen zien dan alleen de eerste indruk die je hebt. Insights Discovery was voor mij een logisch vervolg op mijn eigen persoonlijke ontwikkeling. Ik wilde anderen op een toegankelijke manier inzichten geven in zijn of haar kwaliteiten en valkuilen. Hierdoor leer je door meerdere brillen te kijken. Met het model krijg je inzicht in het voorkeursgedrag op een goede en slechte dag. Op deze manier ga je mensen meer waarderen, iedereen is uniek!